login: hasło: Rejestracja
WZGóRZE YA-PA 3
Zespół Wzgórze Ya-Pa 3 powstał w 1993 roku, jednak jego członkowie rozpoczęli swoje pierwsze kroki z rapem już w 1990, kiedy to nagrywali pierwsze amatorskie utwory i tworzyli swoje pierwsze dema. W 1993 roku, po obejrzeniu w telewizji teledysków Liroya (stworzonych przez TVP na potrzeby projektu PM Cool Lee), Wojtas, Radoskór oraz Fasi (Jednoosobowy Tłum) udali się do niego. Początkowo, ich współpraca opierała się na koncertowaniu z Liroyem, pod nazwą „Liroy and The Hooligans”. Poza tym, wystąpili gościnnie w „Scyzoryku” Liroya, który z czasem stał się największym przebojem hip-hopowym w Polsce. Wcześniej jednak, skład Wzgórza uległ zmianie, gdyż Fasi (któremu brakowało poczucia rytmu oraz zapału do układaniu rymów), został zastąpiony przez Zajkę (ówczesnego b-boya w składzie Broken Glass), którego z chłopakami zapoznał sam Liroy. W okresie 1993-1995, poza koncertowaniem z Liroyem, chłopaki tworzyli oraz nagrywali utwory na swoją pierwszą płytę. W 1995 roku, nakładem S.P. Records wyszła pierwsza płyta Wzgórza Ya-Pa 3, pod tą samą nazwą (pierwotna nazwa brzmiała Co cię wkurwia? Jebani wąchacze i Huy!, została ona jednak zmieniona). Jeszcze w tym samym roku, Liroy i Wzgórze zostali poróżnieni na tle finansowym (konflikt trwał, aż do roku 2005/2006, ale o tym później). Po wydaniu płyty oraz zagraniu zaledwie kilku koncertów, z zespołu (z przyczyn dokładnie nieznanych opinii publicznej do dziś) odszedł Radoskór. W roku 1996, do Wzgórza dołączył DJ Feel-X, tylko po to by, po nagraniu jedynego utworu, jaki wydało Wzgórze w tym roku (utwór Pale-nie na składankę S.P. Records, na której po raz pierwszy zaistniało wiele zespołów, które obecnie zaliczają się do największych na polskiej scenie hip-hopowej), odejść. Pod koniec 1996 roku, na miejsce Radoskóra, przyszedł niejaki „Rekin” aka „Borygo”, który wcześniej również koncertował z Liroyem, na trasie Scyzoryk. Na miejsce Dj Feel-X’a (który został już do tej pory członkiem Kalibra 44) przyszedł Dj Hans, który poza sklejaniem beatów, próbował również swoich sił przy mikrofonie. W 1997 roku, ukazała się druga płyta Wzgórza Centrum. Nazwa płyty pochodziła od Agro Centrum (marketu ogrodniczego) nieopodal miejsca w którym mieszkał Borygo. Płyta zyskała olbrzymią popularność i miano jednej z najważniejszych płyt we wczesnym okresie polskiego hip-hopu, dzięki tak utworom jak Czekam, Palenie (wersja z Borygo) oraz (można rzec najważniejszym utworem) Język polski. Utwór Język Polski wywołał spore zamieszanie w środowisku, nie tylko ze względu na jego podtekst skierowany przeciwko Liroyowi, ale też przez to, iż w tym utworze, zespół Kaliber 44 (który wystąpił w nim gościnnie) zaprezentował zupełnie nowy styl – nie tak zwany „psycho-rap”, lecz styl luźniejszy, łagodniejszy, prostszy w odbiorze. Płyta Centrum została nominowana do Fryderyków w kategorii najlepszy album w kategorii rap/hip-hop. Wzgórze dostało również nagrodę za najlepszy alternatywny teledysk. W tym samym roku Wzgórze udzieliło się także na składance Hip-Hopla (uznawanej obecnie za kamień milowy w rozwoju polskiego hip-hopu). Na składance również po raz pierwszy zaprezentowało się V.E.T.O. (którego członkami byli Radoskór oraz były b-boy Pęku), wcześniej znane pod nazwą Puzzle. WYP3 oraz V.E.T.O. stworzyli po przyjacielsku Agro Skład, który miał dać wyraz więzi pomiędzy oboma składami oraz dać wyraz ich wspólnemu, kieleckiemu stylowi. Poza tym, w tym samym roku, zespół wziął udział w projekcie 10 Osób, w którym wzięły najpopularniejsze w tym czasie osoby i zespoły hip-hopowe w Polsce. W 1998 roku, po podpisaniu kontraktu z Krzysztofem Kozakiem, WYP3 zmieniło wydawnictwo na R.R.X. (które zyskało renomę głównie dzięki wydaniu albumów Peji oraz Nagłego Ataku Spawacza). Pierwszą płytą Wzgórza, która ukazała się nakładem R.R.X., była w 1998 roku płyta Trzy. Płyta niestety była dużo mniejszym sukcesem niż jej dwie poprzedniczki. Na płycie znalazł się jednak jeden z największych przebojów Wzgórza Ja Mam To Co Ty, gdzie zespół wykorzystał sample z utworu Czesława Niemena Sen o Warszawie. W Ja Mam To Co Ty po raz pierwszy pod nazwą Warszafski Deszcz wystąpił zespół wcześniej znany jako „Trzyha”. W 1998 roku, WYP3 nagrało także dwa utwory ( w tym jeden z Miką Urbaniak) do soundtrack’u filmu Spona. W 1999 roku, ukazała się płyta Ja Mam To Co Ty. Płyta zawierała głównie remiksy wcześniejszych kawałków zespołu, w wykonaniu najlepszych i najbardziej cenionych Dj’ów i producentów, jak 600V czy Tede. Z nowych utworów na płycie, znalazł się m.in. Fast Food, który był diss’em na Tymona - wtedy redaktora gazety o tematyce hip-hopowej Klan. Powodem nagrania dissu, był bardzo nieprzychylny twórczości Wzgórza artykuł, napisany właśnie przez Tymona. Odpowiedź Tymona pt. Tyle Snów ukazała się tego samego roku, na płycie Szelma. W utworze został, za swoje upodobnianie się do amerykańskich raperów, został zdissowany również KaRRamBa. Karramba odpowiedział dissem Czarna Lista, który znalazł się na albumie Vatos Locos Klan. W międzyczasie również, na rzecz, jak stwierdził Krzysztof Kozak, Legii Cudzoziemskiej, odszedł Dj Hans. Rok później, w 2000, ukazała się piąta płyta pt. Precedens. Utwory na tej płycie, stylowo niczym nie przypominały wcześniejszych utworów zespołu. Chłopaki całkowicie odeszli od funku i przerzucili się na styl przypominający styl zespołów Warszawskich. Na płycie ukazało się gościnnie wielu artystów, jak na przykład JedenSiedem, Gano lub Chada. W 2001, ukazała się solowa płyta Boryga WYP3 Kolejna Część, który nagrał płytę pod nowym pseudonimem – Borixon, a który to już wtedy przeniósł się do Warszawy, co miało w przyszłości znacznie wpłynąć na działalność kieleckiego zespołu. W 2002, wydana została ostatnia (jak dotąd) płyta WYP3 pt. Stara Szkoła Rapu. Na płycie znalazło się zaledwie sześć nowych utworów oraz ich cztery remiksy, w wykonaniu 600V, Camey’a, L.A. oraz Magiery. Płyta pod względem masteringu oraz jakości rymów, odznaczała się dużo wyższym poziomem od poprzednich pięciu płyt. Niedługo po wydaniu Starej Szkoły Rapu, zespół nieoficjalnie zakończył wspólną działalność. Stała się tak ze względu na wyjazd Borixona do Warszawy oraz ze względu na powstały konflikt pomiędzy Zajką, a pozostałymi członkami zespołu. Po rozpadzie Wzgórza, wszyscy członkowie zabrali się za własne projekty. Borixon od 2002 do 2006 roku wydał aż cztery solowe płyty (nie licząc projektu Kielce się palom, który ukazał się jako nielegal). Poza tym wraz z Tede wydał na świat projekt pod nazwą Gib Gibon Skład. Na początku roku 2004 Borixon wrócił do Kielc i odtąd tam prowadził swoją działalność muzyczną. Tam nawiązał bliższe kontakty z kieleckimi artystami (Projekt Hamas, Rada), przyczynił się do powstania kieleckiej formacji LWWL. W 2008 ukazał się wspólny projekt Borixona i Rady (obecnie Kajmana), pod nazwą Semtex.; W 2005, po trzech latach nagrywania oraz przygotowań, ukazała się solowa płyta Wojtasa „Moja Gra”. Płyta, mimo, iż odznaczała się bardzo wysokim poziomem, sprzedała się bardzo słabo, co wynikało z braku odpowiedniej promocji oraz z powodu przecieku materiału do Internetu, na parę tygodni przed premierą. Sam Wojtas został zmuszony do wyjazdu za granicę, w poszukiwaniu pracy.; Zajka, wraz z producentem Igor Exe, pod nazwą Patent wydali w 2006 roku płytę „Ludzie w tonacji mol”. Płyta w dużym stopniu różniła się od tego co wcześniej reprezentował w swej twórczości Zajka. Beaty nafaszerowane były nowymi brzmieniami oraz nowoczesnymi technikami dźwiękowymi, a sam styl był kompromisem rapu oraz ragi. Jak już wcześniej było wspomniane, konflikt między Wzgórzem, a Liroy’em trwał do roku 2005/2006. Wtedy to na płycie Liroy’a L Niño ukazał się utwór My robimy to tak, gdzie gościnnie, ponownie pod nazwą Wzgórze Ya-Pa 3, wystąpili Wojtas i Borixon. Na płycie wystąpił gościnnie również Radoskór. Występy te miały dać wyraz odwilży w stosunkach między wspomnianymi artystami. W 2006 roku ukazał się także na płycie Borixona Zacieram Ręce Dzieciak kawałek z gościnnym udziałem Liroya. Artyści, ponownie pod nazwą Wzgórze Ya-Pa 3, wystąpili dopiero w 2009 roku. Wtedy właśnie ukazał się promocyjny singiel Liroy’a, wydany z okazji Marszu Wolnej Konopii, na którym wystąpili Wojtas oraz (ku zdziwieniu większości fanów) Zajka. Dowód ponownego zjednoczenia członków Wzgórza, został dostarczony jednak już wcześniej, w styczniu 2009 roku, kiedy to Zajka pojawił się na koncercie Wojtasa i zagrał z nim jeden z dawnych utworów. Obecnie wszyscy trzej artyści – Wojtas, Zajka i Borixon, wraz z Liroy’em, odbywają wspólną trasę koncertową „14” (na znak pojednania po czternastu latach). Borixon zapowiedział także nową płytę (a właściwie mixtape) WYP3 Wakacje na Marsie, która ma ukazać się latem 2010 roku. Przez cały okres działalności na scenie muzycznej, Wzgórze udzielało się na projektach wielu artystów, z którymi nawiązało bliższe kontakty, takimi jak DJ 600V, PIH czy Tede. Członkowie grupy aktywnie brali udział w przeróżnych projektach najróżniejszych artystów. Obecnie WYP3 posiada status zespołu wręcz legendarnego, który miał olbrzymi wkład w rozwój polskiej sceny hip-hopowej. Zespołu, który wydawał profesjonalne płyty, podczas gdy inne - tak popularne dzisiaj składy - nagrywały amatorskie kawałki w domach na Amidze. Gdy inne grupy dopiero wychodziły z "podziemia", Wzgórze zdobywało już nagrody, a na jego koncerty przychodziły setki, o ile nie tysiące, fanów kultury hip-hop.

CZŁONKOWIE

PŁYTY
Wzgórze Ya-Pa 3
Wzgórze Ya-Pa 3 (1995)
Kielce (świętokrzyskie)
Wzgórze Ya-Pa 3
Centrum (1997)
Kielce (świętokrzyskie)
Wzgórze Ya-Pa 3
Trzy (1998)
Kielce (świętokrzyskie)
Wzgórze Ya-Pa 3
Ja Mam To Co Ty (1998)
Kielce (świętokrzyskie)
Wzgórze Ya-Pa 3
Precedens (2000)
Kielce (świętokrzyskie)
Wzgórze Ya-Pa 3
Stara Szkoła Rapu (2002)
Kielce (świętokrzyskie)



DANE PŁYTY
Grupa Wzgórze Ya-Pa 3
Rok założenia 1993
Miasto Kielce
Województwo świętokrzyskie

KONTAKT
Strona
Poczta
Telefon