login: hasło: Rejestracja
FORUM +
TEMAT: TECHNIKI SKRECZU
BABY SCRATCH

Na początek musisz wiedzieć, że crossfader służy do cięcia dźwięku. Gdy jest otwarty słychać dźwięk z danego kanału miksera, a gdy jest zamknięty nie słychać.
Baby scratch jest to po prostu ruszanie płytą w przód i w tył przy otwartym crossie

STAB

Skrecz ten polega na tym, że gdy ruszasz płytą w przód cross jest otwarty, a gdy wracasz zamknięty. Wykonuje się go ruszając szybko płytą do przodu (wytwarzając dźwięk o wysokim tonie) i jednocześnie otwierając cross na początku dźwięku. Gdy wracasz płytą na początek dźwięku cross jest zamknięty.

CHOPS

Ten skrecz jest bardzo podobny do Stabów tyle że nie popychasz płyty tylko zwyczajnie ją puszczasz. Cross otwierasz tylko gdy płyta idzie do przodu, cofanie jest wyciszane. Cross otwierasz na krócej lub na dłużej, grając do rytmu dłuższe lub krutsze fragmenty dźwięku.

ECHO

Ta technika pozwala uzyskać efekt echa. Polega na tym że puszczamy dźwięk, zamykamy fader od głośności kanału, cofamy szybko dźwięk do początku, otwieramy fader ale nie na maxa tylko na jakieś 80%, gramy dźwięk, zamykamy fader, cofamy dźwięk, otwieramy fader na ok. 60% , gramy dźwięk i tak cały czas, za każdym razem otwierając fader w coraz mniejszym stopniu aż do całkowitego wyciszenia.

Istnieje też technika zwana faderless echo czyli echo robione bez użycia upfadera. Do takiego efektu można wykożystać jedynie dźwięk który jest długi, przez cały czas ma ten sam ton i stopniowo cichnie. Na nim robimy jakikolwiek skrecz i powtarzamy go na coraz dalszej części próbki, tak że wychodzą nam powtażające się i cichnące skreczyki.


SCRIBBLE

Jest to bardzo szybki baby cratch. Ruszasz płytą w przód i w tył z dużą szybkością przesuwając ją o bardzo małe fragmenty.

UZI

Jest to bardzo szybki Scribble scratch. Wykonuje się go specyficznie. Otóż trzymając rękę na płycie (igła na konkretnym dźwięku) należy napinać mieśnie ramienia tak żeby całe ramie zaczęło drżeć. Drgania ramienia poprzez palce przechodzą na płytę, która bardzo szybko wibruje i wytwarza ciekawy efekt dźwiękowy. Trzeba nad tym trochę posiedzieć żeby umieć na zawołanie wprawić ramie w wibracje, które będą stałe i wystarczająco długie do potrzeb skreczu. To jest podstawowa technika UZI, ale skrecz ten ma wiele odmian.

UZI TIPS



jest to odmian uzi, która imituje niewiarygodnie szybkie Staby. Wykonuje się go tak jak normalne UZI tylko że igła musi być umiejscowiona na samym początku próbki, która zaczyna się głośno. Płyta wibruje tak, że obejmuje chwilę ciszy przed próbką i głośny początek próbki. Trzeba panować nad tym żeby płyta przesuwała się od ciszy do tego początku sampla.
Wykonując UZI można też przesuwać płytę do przodu lub do tyłu robiąc wtedy odpowiednio Uzi Forward lub Uzi Backward. Tą technikę można łączyć z różnymi sposobami ruszania płytą i dodawaćdo tego cięcia na crossie.

FADER UZI

Tak jak w przypadku UZI chodzi o bardzo szybkie ruszanie płytą. Fader Uzi polega na wprowadzeniu ręki (która leży na crossie tak jak zazwyczaj kładziesz ją na płycie) w szybkie drgania. Suwak crossa musi być umiejscowiony na granicy między byciem włączonym a pozycją gdzie wycina dźwięk. Takim sposobem przy odpowiednim wibrowaniu ręką można bardzo szybko ciąć crossem dźwięk z danego kanału.


TEAR SCRATCH

Przy otwartym crossie puszczas płytę w przód, a gdy wracasz zatrzymujesz ją na moment w połowie dźwięku, wracasz do początku i tak w kółko.Płytę można zatrzymywać również podczas grania do przodu.

DRAG

Drag nie jest typowym skreczem. Jest to raczej sposób w jaki przesuwasz płytę w jedną stronę. Możesz ją przesuwać powoli, zwyczajnie puścić, przesunąć bardzo szybko lub też stopniowo zwalniać albo przyspieszać. Drag polega na powolnym przesuwaniu płyty co wytwarza ciekawie brzmiący niski dźwięk. Należy sobie wypracować swój własny Drag, taki jaki najbardziej ci się podoba. Wykorzystujesz go przy bardzo wielu skreczach jak np. Stab, Transformer czy Crab.

HYDROPLANE

Lewą ręką przesuwasz płytę do przodu a palec drugiej ręki przesuwasz po płycie w kierunku przeciwnym do jej ruchu. Palec musi być skierowany przeciwnie do ruchu płyty i trzeć o nią żeby zacząła wibrować tworząc "chropowaty" dźwięk. Można robić to również przesuwając płytę w tył pamiętając jednak, że palec musi być skierowany przeciwnie do ruchu płyty. Palec powinien być lekko wilgotny, żeby nie ślizgał się po płycie (zwilżony i wytarty najlepiej).

CHIRPS

Jest to bardzo efektowny skrecz. Polega na tym, że każdy ruch płytą jest oddzielony zamknięciem crossfadera. Wygląda to tak: otwierasz cross, grasz w przód, zamykasz cross na moment, otwierasz, grasz w tył, zamykasz na moment i tak w kółko. Ten skrecz wykonuje sie z różnymi prędkościami. Najbardziej efektowna odmiana tego skreczu grana jest trochę inaczej. Otóż cross zamykany jest na chwilę tylko w czasie gdy płyta zmienia kierunek z backward na forward. Wykonuje się go z dużą szybkością poprzez równoczesne otwieranie crossa na całą szerokość grając płytą do przodu i zamykanie crossa grając płytę w tył. Powoduje to że cross zamyka się tylko na moment, kiedy jest w pozycji cut off, a płyta zmienia kierunek. Należy ruszać płytą i crossem z tą samą szybkością. Inna odmiana chirpów polega na zamykaniu crossa przy zmianie kierunku płyty z forward na backward.


TRANSFORMER

Polega na tym, że gdy robisz Dragi w przód i w tył, raz wolniej raz szybciej tworząc zakręcone brzmienie, twój crossfader bardzo szybko i w stałym tempie otwiera się i zamyka tnąc ten dźwięk na krótkie kawałeczki. Tworzy to serie krótkich dźwięków, z których każdy ma inne brzmienie

WOODPECKER

Wykonuje się go przesuwając płytę kciukiem przyłożonym w pionie do krawędzi płyty i robięc pozostałymi palcami Crab na kciuku. Kciuk wtedy wprawia płytę w szybkie wibrację tworząc bardzo ciekawe efekty. Skrecz ten można wykonywać przesuwając płytę w przód, w tył, robiąc baby skrecze a do tego tnąc crossem. Czyli że można go łączyć z flarami, orbitami, transformerem i praktycznie każdym skreczem, który polega na przesuwaniu płyty. Nie jest też powiedziane, że na kciuku trzeba robić crab. Można go udeżać rytmicznie jednym palcem, robić twiddle bądź stukać w niego bez większego ładu i składu, za każdym razem efekt jest ciekawy, ale najciekawszy przy crab'ie.

TWIDDLE

To nie jest w zasadzie skrecz tylko sposób ruszania crossfaderem. Polega na otwieraniu crossa na przemian palcem wskazującym i środkowym. Między każdym udeżeniem palca zamykasz cross kciukiem. Wykonywany bardzo szybko pozwal ciąćdużo szybciej niż przy użyciu jednego palca, bądź siły nadgarstka.

FLARE

Jest to zaawansowana technika skreczu. Przy otwartym crossie puszczasz płytę do przodu, w połowie dźwięku na bardzo krótką chwilę zamykasz cross, otwierasz go i grasz dźwięk do końca. W ten sposób przy jednym posunięciu płyt w przód otrzymujesz dwa dźwięki oddzielone zamknięciem fadera tzw. kliknięciem. Możesz to samo robić cofając płytę do tyłu. Wielu uznaje, że flara z 1 kliknięciem polega na kliknięciu w połowie drogi płyty do przodu i cofnięciu jej przy otwartym crossie. Typowe flary z jednym kliknięciem są to sekwencje ruchów w przód i w tył z pojedynczym kliknięciem w połowie przesuwu płyty. Skrecz ten tworzy iluzję jakbyś zamykał crossfader dwa razy częściej niż to faktycznie ma miejsce. Spowodowane jest to tym, że przy zmianie kierunku ruchu płyty na moment płyta pozostaje bez ruchu i wydaje się jakby cross był w tym momencie zamknięty. Można też klikać 2 lub 3 razy w czasie ruchu płyty w jedną stronę. Odpowiednio wykonujesz wtedy 2 klikowe lub 3 klikowe flary. Przy większej ilości kliknięć łatwiej jest robić je przy odwróconym corssie (hamster) klikając przy użyciu palca wskazującego lub środkowego.

CRAB FLARE

(odwrócony cross - hamster) otwierasz cross i grasz płytę do przodu. W połowie ruchu płyty robisz crab (wystarczy 3 palcami, kciukiem otwierasz, pozostałymi palcami zamykasz cross) grasz płytę dalej i przy otwartym crossie cofasz ją. W połowie ruchu do tyłu robisz znowu crab i wracasz na początek dźwięku. Grając ten skrecz na normalnym crossie trzeba pamiętać żeby przy crabowaniu nie zamykać crossa po uderzeniu ostatnim (wskazującym) palcem, tak żeby słyszalna była zmiana kierunku odtwarzania płyty.


ORBIT

Orbit jest to w zasadzie flara, przy której w czasie ruchu płyty w przód klikasz tyle samo co przy ruchu w tył. Może to być nawet każdy skrecz który tniesz tak samo przy ruchu płyty w przód jak i w tył. Podstawowy Orbit to po prostu 2 klikowa flara. Przy graniu w przód klikasz dwa razy i to samo przy graniu w tył. Jeśli grasz Hamster (a tak łatwiej) to zamiast 2 razy klikać możesz zrobić szybkie Twiddle co pozwoli na szysze robienie Orbitów.


CRAB

Polega na tym, że puszczasz płytę, kciukiem drugiej ręki dociskasz cross w kierunku zamykania a pozostałymi palcami przejeżdżasz po crossie w kolejności: ,mały palec, serdeczny, środkowy, wskazujący. Kciuk trzymasz dosyć elastycznie dzięki czemu cross przy szybkim przejechaniu palcami po nim otwiera się i zamyka 4 razy z dużą prędkością.

+ DODAJ POST


ZALOGUJ SIĘ ABY DODAĆ POST
AUTOR
slawo
z miasta Nowa Dęba
woj. podkarpackie
założył: 80 tematów
napisał: 70 postów

INFO
Założony
2011-01-30, 12:48
Wypowiedzi
0


PODOBNE TEMATY
0 odp
Music Fest 2016!
założył gość lenaa
0 odp
Techniki skreczu
założył slawo